2.5.2018

V době ekonomického růstu si firmy nemohou zrovna moc vybírat. Uchazečů o volná místa je žalostně málo, a tak často vezmou za vděk i kandidáty, které by za jiných okolností nezaměstnaly. Dvojnásob tak platí, že těch kvalitních si o to víc váží. Jenže co vlastně znamená „kvalitní“ zaměstnanec? V každé práci to bude samozřejmě trochu jiné, přesto existuje nejméně deset vlastností, kterými disponují nejlepší zaměstnanci napříč obory. Čtěte a zjistěte, jestli by si vás šéf měl považovat.

  1. Spolehlivost
    Ano, přesně ta, kterou na prvním místě vyžaduje snad každý pracovní inzerát. Není to samoúčelné – nadřízený si skutečně potřebuje být jistý, že se na svého člověka může spolehnout, ať už mu svěří jakýkoliv úkol.
  2. (Časová) flexibilita
    Neměla by vás vykolejit žádná změna plánu, tedy alespoň pokud jde o časový harmonogram. Ideální zaměstnanec je ochotný přijít do práce občas i mimo svůj pracovní rozvrh, nebo v práci zůstat o něco déle, když je potřeba.  
  3. Komunikační dovednosti
    Ne každý si libuje v tom být středem pozornosti – nebát se komunikovat s druhými je však základ. Pokud budete působit jako zakřiknutá šedá myška, zrovna oslnivou vizitku svému zaměstnavateli neuděláte.
  4. Týmový duch
    V současnosti probíhá naprostá většina pracovní náplně v kolektivu několika spolupracovníků. Ideální zaměstnanec tedy dokáže podávat skvělé výkony i při práci v týmu. Neznamená to, že si se všemi bude rozumět po osobní stránce, měl by je však akceptovat.
  5. Znalost sebe sama
    Nemůžeme být všichni odborníky na všechno, je proto důležité umět odhadnout své schopnosti a znát své silné i slabé stránky. Ti nejlepší zaměstnanci se nebojí přiznat před kolegy, že v něčem pokulhávají, a nechají si poradit.  Vědí, že požádat o pomoc není známka porážky – naopak představuje vyšší stupeň v budování harmonických vztahů.
  6. Loajalita
    Znáte smysl své práce a vážíte si svého zaměstnavatele – to pro začátek úplně stačí.
  7. Reprezentativnost
    I na maličkostech záleží. Zaměstnavatel právě dvakrát neocení, když budou jeho společnost zastupovat prapodivné existence se záhadným až hrůzostrašným vzhledem. Ideální zaměstnanec proto odděluje svůj pracovní a osobní život – a v tom pracovním se chová v souladu s interními pravidly.
  8. Dochvilnost
    Kdo pozdě chodí, škodí nejen sám sobě, ale i svému zaměstnavateli. Porada v deset hodin znamená pro ideálního zaměstnance, že na místě bude s předstihem, ne ve čtvrt na jedenáct.
  9. Touha po dalším rozvoji
    Není horší nic horšího než demotivovaný zaměstnanec. Ideální je proto ten, který neustrnul na místě a touží se dále posunovat na své pozici. Projevuje zájem o další vzdělávání a chce se ve své činnosti zdokonalovat po všech stránkách.
  10. Odolnost vůči stresu
    Překážky vás nerozhodí – objeví-li se problém, dokážete jej konstruktivně vyřešit. Nezhroutíte se pod nátlakem, a když si přečtete tento článek, nezačnete panikařit. Protože si uvědomíte jednu věc: ideální zaměstnanec zkrátka neexistuje. 

Neztrácejte čas – začněte hledat.