8.1.2019

Mobil, týden dovolené navíc, služební vůz, stravenky a penzijní připojištění. To jsou podle průzkumů (žádné přesné statistiky neexistují) nejčastější benefity, jaké firmy v současnosti nabízejí. Potíž je v tom, že zaměstnanci už si na ně zvykli – tudíž je nepovažují za benefit, ale za standard, který automaticky očekávají. Chtějí-li tedy firmy zaujmout, musejí přicházet s novými nápady.

Rok 2019 bude proto ve znamení vrcholící „benefitové revoluce“, řada firem už totiž s netradičními bonusy začala experimentovat. V době mimořádně nízké nezaměstnanosti platí, že právě tento zdánlivý detail rozhodne o tom, kam dotyčný uchazeč nakonec nastoupí. Inzeráty se předhánějí v rozmanitosti – zatímco dříve rozhodovala výplatní páska, dnes láká třeba home office. Ostatně do práce právě nastupuje generace, která si více než kdy v minulosti uvědomuje, že soulad práce a soukromí je pro ni v životě na prvním místě. A raději než slušnou mzdu – vykoupenou však nelidskými podmínkami – ocení, pokud si budou moci zpříjemnit každodenní pracovní rutinu.

Zmíněný home office je momentálně považovaný za vůbec nejžádanější benefit, podle různých anket mezi zaměstnanci by jej uvítala většina z nich. Ne vždy však tu možnost také mají – například průzkum agentury LMC odhalil, že si tohoto benefitu užívá jen pětina lidí, u nichž je to vůbec reálné (pochopitelně, že takový řidič tramvaje asi práci z domova úplně nevyužije). O tom, že i home office ale může mít své nevýhody, jsme psali zde.

Co dalšího je dnes trendy? Možná to zní trochu překvapivě, ale je to vzdělávání. Poukázky na různé online kurzy a školení však mohou překvapivě zabodovat – zaměstnanec si díky nim vylepší své dovednosti a získá ceněné položky do životopisu, což dokáže celkem solidně nakopnout jeho kariéru.

Velmi perspektivně se jeví benefity realizované přímo v místě výkonu práce. Moderní kancelářské prostory už ani zdaleka nepřipomínají klasické kóje s psacím stolem a počítačem, popřípadě tolik diskutovaný open space. Důraz je zde kladený na efektivitu práce, kterou – jak známo – nepřináší unifikované prostředí mezi čtyřmi stěnami, ale kreativní prostředí s pestrými možnostmi, jak se odreagovat. Chytré firmy už pochopily, že tlakem na maximální výkon si příliš respektu nevyslouží a že ty nejlepší nápady často přicházejí ve chvílích, kdy se člověk zdánlivě fláká. Proto mají někteří zaměstnanci (byť zatím patří jen k hrstce vyvolených) na svém pracovišti relaxační zóny, kde si mohou dát šlofíka v houpací síti, uvolnit svaly ve vířivce nebo si provětrat plíce běháním na ovále umístěném na střeše budovy. Někde je dokonce možné využít služeb masérů či osobních trenérů. Součástí takových komplexů je pak zpravidla i jídelna nabízející (zdarma nebo za symbolicky nízkou částku) pestrou škálu moderních pokrmů především z oblasti zdravé výživy. Je to totiž právě zdraví, na kterém osvíceným zaměstnavatelům u jejich lidí záleží nejvíce. Pouze zdravý a spokojený zaměstnanec totiž odvede špičkovou práci. Některé firmy proto zaměstnancům hradí třeba preventivní vyšetření, očkování nebo odběry krve, případně jim nadělují příspěvky na různé zdravotní programy. Do této kategorie jistě patří i čím dál populárnější MultiSport karta, sloužící jako volná vstupenka do různých sportovních či volnočasových zařízení.

„Stálicí“ mezi benefity jsou pak samozřejmě různé finanční úlevy – ať už příspěvek na důchod, životní pojištění, nebo třeba dovolenou. Čím dál populárnější jsou tzv. sick days – několik dnů dovolené navíc, které má zaměstnanec právo využít v případě nemoci. Díky tomu nepřijde o část platu, kterou by mu jinak zaměstnavatel strhl v případě tzv. neschopenky.

Zato relativní novinkou jsou firemní školky. Co bylo dříve nemyslitelné, začíná být dnes čím dál běžnější – maminky toužící nevypadnout z pracovního režimu mohou zamířit do práce i s potomkem a umístit ho během pracovní doby ve speciálním zařízení pro děti zaměstnanců přímo v areálu pracoviště. Velmi profesionální instituce často nabízejí dokonce i výuku v angličtině. Zaměstnavatelé si tak rafinovaně vychovávají své „lidi“ už od batolecího věku.