23.5.2019

Jak je možné, že některé firmy mají dobrou pověst? Zkrátka proto, že se to o nich rozkřikne. Představte si, že máte někomu popsat firmu, ve které pracujete. Jaká bude ve vašem podání? Můžete buď zdůrazňovat její silné stránky, nebo bude ve vašem popisu figurovat spíše to, co vám tak úplně nevyhovuje. Ať tak či tak, pokaždé když o své práci hovoříte, podílíte se na šíření tzv. employer brandingu.

A teď to zkusíme otočit. Jako zaměstnavatel máte samozřejmě zájem na tom, aby vaši „lidé“ šířili o firmě co možná nejlepší zprávy – není totiž lepší reklamy než té, která se šíří přirozeně, tzv. organicky. Pokud to u vás pěkně klape, nemusíte mít strach, že by se o tom zaměstnanci rádi nesvěřili ve svém okolí. Přesto existují způsoby, jak employer branding – tedy budování pozitivní vizitky firmy – trochu nakopnout. Umění správného employer brandingu je součástí komplexnějšího personálního marketingu, a jak napovídá anglický název, má co dočinění se zaměstnanci – a to jak těmi stávajícími, tak těmi potenciálními. Cílová skupina je tedy poněkud specifická, nepředstavujete jí totiž své produkty, ale sami sebe.

Nepodceňujte inzeráty

Základem je firmu lépe představit, přiblížit její hodnoty a cíle, ale třeba nechat i trochu nahlédnout pod pokličku. Prvním krokem jsou náborové kampaně. Už zdánlivá maličkost jako pracovní inzerát rozhodne o tom, jak se vaše společnost zapíše do všeobecného povědomí. Schválně si pročtěte několik náhodně vybraných inzerátů z libovolného pracovního portálu. Které vás spíš zaujmou – ty nějakým způsobem originální, nebo ty, které vypadají jako vyplněná šablona s nic neříkajícími frázemi?

Důležitost online komunikace

Co se stane, když zadáme jméno vaší firmy do vyhledávače? V ideálním případě by se měly na prvním místě objevit precizně zpracované webové stránky a hned na dalších profily na hlavních sociálních sítích. Všechny tyto komunikační kanály hrají klíčovou roli, pokud nechcete zůstat neviditelnými. Dejte si záležet na tom, aby vaše webové stránky odpovídaly současným nárokům na uživatele – tedy moderní design, intuitivní navigování k informacím, které návštěvník potřebuje, a především neustálá aktuálnost. Online komunikaci je natolik klíčová, že se vyplatí za tímto účelem najmout třeba i externího odborníka. Zvlášť, pokud se v nástrahách internetu příliš neorientujete a váš web zamrzl ještě v minulém tisíciletí.

Nebuďte neviditelní

Lidé obecně nemají rádi, pokud jim někdo něco tají. Proto „jděte s kůží na trh“ – nebojte se ukázat, jak to u vás funguje, zveřejňujte fotografie nebo videa a představte svůj tým, zkrátka „polidštěte“ se. Čas od času klidně poukažte na to, že nejste neomylní a můžete udělat chybu. Nalaďte se na humornou notu a zpestřete své profily občasnými vtípky, kuriozitami či perličkami z každodenní pracovní rutiny. Internet se musí stát vaším druhým domovem a neustále je třeba pracovat na tom, aby o vás bylo slyšet, nejlépe samozřejmě v samých pozitivních konotacích.

Klíčem jsou dobré vztahy

Vše výše uvedené by nebylo možné bez součinnosti a nadšení zaměstnanců, kteří se na budování značky zcela přirozeně chtějí podílet. Toho docílíte zejména tak, že vyjdete vstříc všude, kde to je jenom možné – nesmíte dopustit, že se někdo dokonce stydí, že pracuje právě u vás. Sestavte si seznam bodů, proč by měli uchazeči chtít nastoupit do vaší firmy a zamyslete se nad tím, jestli tu něco nechybí. Diskutujte, ptejte se, co se lidem v práci líbí a co by naopak rádi změnili. Ale u toho nesmí skončit: je-li to jen trochu možné, pak jejich návrhy realizujte, nebo alespoň vymyslete vhodný kompromis. A byť se to může zdát zbytečné, nezapomeňte udržovat kladné vztahy rovněž s bývalými zaměstnanci.