20.12.2016

V předchozím článku jsme nakousali pojem firemní kultura ze všech stran a zjistili, komu je po chuti, komu ne a proč. Zásadní problém se týkal toho, zda zaměstnavatel ví, kdo pro něj pracuje, a počítá s tím při plánování společné akce. Firemní kulturu si musí každý podnik uvařit sám, přesto existuje několik univerzálních receptů, které chutnají všem a dají se podle potřeby dokořenit. Jeden takový recept si tu vyzkoušíme a naším modelovým strávníkem bude ten nejzmlsanější typ na pracovním trhu – mileniál.

Aby vám mileniál jedl z ruky

Výběr nebyl náhodný. Generace mileniálů je v současnosti považována za nejnáročnější a nejproblematičtější pracovní sílu. Pokud firemní akce a atmosféra zachutná jim, máte vyhráno. Takže kdo jsou to ti mileniálové a co o nich víme? Internet je plný článků, které se hemží krkolomnými definicemi. Tohle z nich vyplývá: Mileniál je osoba narozená v rozmezí let 1975–1995, na kterou měl rozhodující vliv přelom tisíciletí. Takřečené milénium ovlivnilo zásadně jeho dospívání – patří do první generace vychované moderními technologiemi a internetem v jejich čele. Této generaci se také říká generace Y, přestože je právě pro ni charakteristické, že její zástupci nestojí před problémy jako tvrdá Y.  Vy o nich ale potřebujete vědět víc. Proč? Protože za pár let budou všichni v produktivním věku a zaujmou většinu volných míst na pracovním trhu. Podle údajů společnosti Manpower budou představovat mileniálové v roce 2020 třetinu světové pracovní síly. Současně s jejich masivním nástupem je třeba přenastavit spoustu procesů. Začněte se na ně připravovat co nejdřív.

Malí milánci – milí mileniálci

Mileniálové jsou v součastnosti nejen diskutovaným fenoménem, ale i oblíbeným terčem vtipů. Ten z nejznámějších tvrdí, že slovo mileniál v titulku zaručeně zajistí článku vysokou čtenost. Souvisí s dalším rysem, který je mileniálům připisovaný – s jejich sebestředností. Pokud jste jeden z mileniálů a rád si čtete sám o sobě, je to v pořádku. Bereme to jako touhu po sebepoznání a ta je důležitá pro vaše další pracovní uplatnění. Pokud jste zástupce jiné generace a rádi si čtete o mileniálech, je to také v pořádku. Byla by chyba šoupnout mileniála do jednoho pytle s nekonečnou konzumací online seriálů a dovezeného sushi. Dříme v nich ohromný pracovní potenciál – jsou jen poněkud nepochopení. Pojďme to zkusit napravit a podívat se na několik základních bodů, ve kterých se liší jejich představa zaměstnání od představy, kterou měli jejich rodiče.

Mileniál brzy zaujme třetinu světové pracovní síly

Svět podle mileniála

Za diskutovanou sebestřednost mileniálů můžou právě jejich rodiče. To není výmluva mileniála. Kdo jiný jim v dětství před spaním opakoval, že můžou být kýmkoli a dělat všechno, co si jen zamanou? Rodiče, kteří sami nemohli studovat, cestovat nebo podnikat a kteří svoje naděje vkládali do svých dětí a krmili v nich představu vlastní výjimečnosti. Mileniál je o ní skálopevně přesvědčený a její obraz prezentuje na sociálních sítích, ve kterých je lapený naprosto neodmyslitelně už od počátku. Jeho víra je ale zároveň velmi funkčním motorem, který ho žene rovnou za cílem. Tato odvaha mu umožňuje dát výpověď tam, kde by jeho rodiče zůstali z poslušnosti, ze zvyku nebo z nedostatku sil sedět po zbytek života. Mileniál je díky svým rodičům motivovaný přirozeně, a proto nikdy nemá problém práci opustit a najít si jinou. Tzv. dynamická kariéra, kterou vyznává a která mu vyhovuje, představuje v očích personalistů tu největší nevýhodu pro to ho zaměstnat.

Po čem mileniál touží?

Mileniál je náročný. Rád se učí a poznává nové věci. Jeho práce je jeho život, chce do ní dát “srdíčko”. Očekává, že bude především smysluplná a že ho bude bavit. Na žebříčku priorit vyzdvihl tyto požadavky dokonce nad vysoký plat. Proto možná působí na ostatní generace vybíravě. Pokud ale najde práci, která ho nadchne a všechny tyto nároky splní, bude jí bezvýhradně oddaný a připravený podat mimořádné výkony. Opravdu to umí. Z letošního průzkumu agentury Manpower, který probíhal mezi 19 tisíci mladých lidí, vyplývá, že 73 % mileniálů pracuje více než 40 hodin týdně, čtvrtina dokonce více než 50 hodin. Tak proč je starší generace odsuzují jako lenochy? Možná proto, že jdou do práce až později a protahují studia. Možná proto, že nevstávají na šestou, aby byli už ve tři doma. Nebo proto, že umí odpočívat. Jejich práce je často nárazová, což souvisí s tím, že vyhledávají uzavřené projekty, které mají jasně daný svůj konec a začátek. 84 % z dotázaných mileniálů počítá s tím, co je pro starší generace nemyslitelné – totiž že si během kariéry udělá delší přestávku. Potřebují vypnout, věnovat se něčemu jinému. Peníze, co na projektu vydělají, jim umožní rok poznávat Indonésii, psát knihu nebo se věnovat mateřství. Na rozdíl od svých rodičů potom ale nemají problém znovu a ochotně naskočit do nové práce.

Práce není povinnost

Jakto? Protože jsou to sebevědomí idealisté. Jsou smíření i s tím, že půjdou do důchodu později než jejich rodiče. Více než 50 % mileniálů počítá s tím, že bude pracovat i po 65. narozeninách a vzhledem k tomu, že jde častěji o profese intelektuálnějšího než manuálního rázu, nevidí důvod proč ne. Nedokážou ale přijmout to, že by tu po nich nic nezbylo. William Deresiewicz je ve své eseji pro New York Times označuje jako generaci prodeje (generation sell). Každý jedinec se v ní snaží mít vlastní projekt – ať už zakládá startup, prodává domácí marmelády nebo skládá písničky. Když byste se zeptali starší generace, čím chce být jako velká, odpověděla by vám konkrétně: Chci být veterinářka, policajt nebo pilot. Když se zeptáte předškolního mileniála, odpoví, že chce být úspěšný. Úspěch je pro něj hodnota ne nutně jen marnivá nebo hamižná – je to nástroj sebeúcty, a proto k němu vede množství cest.

Spokojenost skrze angažovanost

Vzhledem k rozdílům výše je jasné, že pokud si chcete udržet mileniála ve firmě, je třeba podniknout jiné kroky, než v případě starších generací. Překvapení je, že změna se velmi rychle z pouhé HR strategie projeví na celkové kondici firmy a její kultury a vy uvidíte, jak se firmě, jejím zaměstnancům i produktu začne nevídaně dařit. Mileniál je mladý člověk a jako takový pro vás představuje výjimečnou investici. V době, kdy všichni vyžadují zaměstnance s praxí, je lepší zaměřit se na soft skills a životní náboj. Pokud náladě firmy odpovídá, co vám brání si takového člověka vychovat? Vyjde vás to lépe. Dalšími vzdělávacími kurzy přímo na pracovišti navíc vyhovíte mileniálově potřebě neustále se učit něco nového a vzdělávat se. Pokud se bojíte, že se u vás všechno nasaje a půjde zas o dům dál, měli byste se zamyslet znovu. Chce, aby po něm něco zůstalo, chce se vyvíjet a nesnáší stereotyp. Kdo ale říká, že musí odejít do jiné společnosti? Znáte Creative Talks, které pořádá Creative Dock, nebo třeba CreativeMornings, které frčí i všude po světě? Vezměte ho tam – neustálá inspirace skrze úspěšné lidi ho nabudí. Jistě ho napadne, co jiného by ještě mohl dělat. A pokud ne, tak se ho zeptejte. Pokud společně vymyslíte další výzvy v rámci společnosti, rád je přijme a zůstane. Změna místa proběhne pod jednou střechou a prospěje oběma – společnosti i zaměstnanci. Protože takový zaměstnanec je už perfektně seznámený s tím, jak fungují jiné oblasti a dokáže z nich čerpat.

Všichni jsme na jedné lodi

Mileniál hledá ve všem svém konání smysl života – pokud bude vědět, za co kope a proč, stane se z něj nejloajálnější pracant na světě. Vyplatí se s ním a se všemi zaměstnanci jednat na rovinu. Co kdybyste je místo na únikovou hru vzali na společné sezení, kde by se dozvěděli všechno o vizi společnosti. Informovanost zaměstnanců zajistí, že si lépe ujasní svoje místo a postavení ve společnosti, pochopí, odkud a kam to celé míří, a se záměry firmy se dokáže ztotožnit. Zaměstnanci, kteří vědí o tom, co se řeší za aktuální problémy, se rádi zapojí i do další disciplíny moderní společnosti – do „manufaktury“. Manufaktura předpokládá, že každý článek firmy je zainteresovaný do jejího konání, má stejně silný zájem na výsledku a kdykoli ochotně a rád přiloží ruku k dílu. Představte si situaci, kdy se jedno oddělení zasekne a ne a ne to rozlousknout. Rozešle tedy otázku všem svým zaměstnancům a ti díky znalosti obecné i konkrétní problematiky a společnému cíli zvládnou přispět do diskuze plnohodnotným řešením. Zákaznická podpora nahlédne problém z jiné strany než grafik a možná, že to bude právě ten úhel, který grafikovi celou dobu chyběl. To uvědomění, že jste tu od toho, abyste všichni táhli za jeden provaz, pomůže mnohem více než při sportovním klání, kdy se o jeden budete mezi sebou přetahovat.

Firmy, které takovým způsobem přistupují k zaměstnancům, skutečně existují.

Najděte si práci u některé z nich a užívejte každý pracovní den.

Neztrácejte čas – začněte hledat.

Ke hledání si pusťte písničku, která se strefuje do mileniálů. Je jen chytlavá, nebo na tom opravdu něco je?