31.5.2019

Dnešní situace na trhu práce je výrazně odlišná, než tomu bylo v minulosti. Nezaměstnanost stále klesá a dosahuje historického minima. Firmy to tedy nemají jednoduché, a proto hledají nejrůznější způsoby, jak potenciální zájemce o zaměstnání zaujmout. Mezi ty může patřit například atraktivní firemní kultura, vstřícné pracovní prostředí a inovativní firemní vize. Ale nejen to. Jak se tedy firmy snaží své budoucí zaměstnance oslovit? Abychom to zjistili, připravili jsme pro vás seriál rozhovorů, ve kterých nahlédneme pod pokličku moderních českých firem.

Dnes jsme pro vás připravili rozhovor s Martinem Schejbalem, výkonným ředitelem společnosti Lipa Learning s.r.o. Ta vyvíjí vzdělávací aplikaci Lipa Land, která je určena dětem od 3 do 6 let a jejich rodičům. V duchu vize, že moderní technologie lze využít mnohem lépe než jen pro pasivní rozptýlení, vytvořila Lipa vlastní systém rozvoje předškolních dětí pomocí digitálních technologií. A právě na něm je její aplikace Lipa Land založena.

Z malého českého start-upu Lipa brzy vyrostla ve stabilní firmu, která své aktivity rozšířila nejen po Evropě, ale prakticky po celém světě. S Martinem Schejbalem se tedy mimo jiné zaměříme na to, jaké výhody a jaká úskalí s sebou globální záběr firmy přináší.

Máte dojem, že se firemní kultura a firma jako taková expanzí do zahraničí nějak změnila?

Ambice působení naší společnosti byla už od počátku globální. Samozřejmě k tomu ale docházelo postupně – nejdřív bylo potřeba najít klíčové lidi, díky kterým se mohly vytvořit jednotlivé týmy. Těch klíčových lidí bylo na počátku asi deset a ti pak na sebe nabalovali další a další lidi. Hodně jsme spoléhali na reference, to je v této oblasti nesmírně důležité.

Vaše firma se rozrostla i co do počtu zaměstnanců. Jak to máte teď?

V tuhle chvíli máme v České republice zhruba 60 lidí na HPP nebo částečné úvazky a externí spolupráci. Všude po světě pak máme takzvané konzuly, kteří pro nás zajišťují aktivity v konkrétních zemích, těch je asi 40. U některých pozic se oboustranně vyplatí spolupracovat spíše na částečné úvazky, protože tito kolegové mají často i nějakou jinou práci. Například naši edukační specialisté mají často další úvazky ve školách, na univerzitách nebo v různých neziskových projektech.

Na co se při náboru zaměstnanců nejvíc zaměřujete?

Samozřejmě vítáme, když má člověk nějaké vzdělání nebo zkušenosti. Ale je takovou nepsanou politikou Lipy, že rádi dáváme příležitost juniorům, kteří třeba nemají v dané oblasti žádné pracovní zkušenosti. Například jeden z našich nejlepších „ajťáků“ má vystudovanou taneční školu a jenom jako koníček si vytvořil aplikaci na otevírací dobu veřejných bazénů v Praze. Na základě toho jsme ho přijali a dnes je z něj jeden z našich nejlepších developerů mobilních aplikací. U uchazečů nám tedy jde především o „zápal pro věc“ a chuť na sobě pracovat, tedy hlavně o soft skills.

Zároveň u nás není výjimkou, že zaměstnanci putují takříkajíc napříč společností – podle toho, kde oni sami vidí své silné stránky a v čem se chtějí rozvíjet. Takto k nám zase jiný kolega nastoupil původně na testing, vypracoval se až do top managementu a teď vede celý tým developerů.

Když už jsme tedy narazili na možnost kariérního růstu, jakým způsobem ho řídíte?

V rámci procesu hodnocení zaměstnanců máme stanovené půlroční SWOT analýzy a měsíční systém odměn. Při těch zaměstnanec spolu s manažerem společně zhodnotí, co se daný měsíc povedlo a co by se dalo příště udělat lépe. V rámci půlročních SWOT analýz jdeme více do hloubky a bavíme se o tom, kam by se chtěl zaměstnanec posunout během následujícího půl roku. Jestli se například chtějí posouvat spíše v té expertní rovině, nebo se orientovat na manažerské dovednosti.

S nápady na možností růstu a sebevzdělání ale naši zaměstnanci mohou přicházet během celého roku. Oni sami koneckonců nejlépe vědí, co nejvíce potřebují. Podporujeme tedy jejich účast na různých kurzech a workshopech a dáváme jim prostor přicházet s vlastními projekty a nápady.

Když k vám tedy nastoupí nový kolega, jak probíhá jeho uvedení do Lipy?

Po vyřízení běžné HR administrativy dostane každý nováček přiděleného svého mentora. Mentor je člověk z daného oddělení, který novému zaměstnanci představí kolegy, ukáže mu práci s programy, které používáme, vysvětlí mu zaběhnuté procesy a podobně. Tento způsob „zaučování“ nových zaměstnanců se nám hodně osvědčil. Pro mentora je to příležitost, jak projevit své manažerské schopnosti, a nový zaměstnanec se na něj zase může kdykoliv obrátit s jakýmkoliv dotazem. Většinu z nich se ale snažíme zodpovědět už v naší brožurce pro nováčky jménem „První pomoc pro nové zaměstnance“.

Jak to máte s benefity?

Samozřejmostí jsou u nás jazykové kurzy, protože jsme mezinárodní firma. Zaměstnanci také mají příležitost cestovat na různé zahraniční veletrhy a konference, kterých se účastníme. Jak jsem již říkal, podporujeme vzdělávání formou různých workshopů a kurzů.

Protože chceme, aby naši lidé chodili do práce odpočatí a svěží, nabízíme jim také MultiSport kartu, možnost home office a flexibilní pracovní dobu. Čerstvou novinkou je u nás zkrácení pracovní doby na 7,5 hodin. Sami jsme zvědaví, jaká všechna pozitiva to přinese.

A scházíte se s kolegy neformálně i po práci?

Rozhodně. Pořádáme spoustu teambuildingů, večírků a dalších oficiálních akcí. Vždy se ptáme zaměstnanců, co by je bavilo a zajímalo, a snažíme se přicházet stále s něčím novým. Ale na Lipě je výjimečné to, že ta iniciativa trávit spolu čas i po práci vychází především od zaměstnanců samotných. Vládne tu přátelská a rodinná atmosféra, která se hodně těžko popisuje. Naši zaměstnanci sami spontánně navrhují různé akce, ať už jde o pár piv v hospodě, návštěvu sushi restaurace, filmový večer, LAN party nebo laser game. Nic samozřejmě není povinné, kdo chce, přijde.

Závěrem by nás zajímalo, co je podle vás na Lipě výjimečného?

Lipa je obecně hodně těžko škatulkovatelná, a tím je možná i zajímavá a jedinečná. Určitě je třeba říct, že výjimečná je samotná naše práce. Naším cílem je dát kvalitní vzdělání dětem na celém světě, a to není málo. Naši zaměstnanci cítí, že jejich práce má smysl, což je samozřejmě obrovská motivace. Zároveň je pro lidi hodně lákavé to, kolik se toho mohou v Lipě naučit a kam se mohou posunout. A pak je tu především ta skvělá rodinná atmosféra, která dělá Lipu Lipou.

 

Zjistit více o Lipa Learning