4.9.2018

Na inzerát jste odpověděli, životopis odevzdali a přijímací pohovor je úspěšně za vámi? To znamená jediné: první den v nové práci se blíží. Někdo se těší, někdo je nervózní, někdo má dokonce strach. Pravdou je, že pokažený první dojem se dá jen těžko napravit, proto bychom si na něm měli dát zvlášť záležet. Přečtěte si, jak na to, aby se vaše premiéra vydařila na jedničku.

  1. Co na sebe

Později už na tom možná tak záležet nebude, ale první den je mimořádně důležité vypadat dobře. I když jdou módní trendy zcela mimo vás, zkuste se tentokrát překonat a pečlivě vybírejte, co si obléknout. Samozřejmostí je dodržet dress code zavedený v dané firmě, pokud však žádná interní pravidla neplatí, držte se alespoň základní rady: oblečení musí být čisté a upravené. Pořiďte si klidně něco zcela nového. Nepřehánějte to však se šperky či extravagantními ozdobami, totéž platí o líčení. Dámám doporučujeme zvážit výšku podpatků – nejste-li si jisté svou schopností udržovat na jehlách rovnováhu, v rámci prevence trapasu raději volte nižší platformy.

  1. Přijďte včas

Není moc nepříjemnějších situací, než když na vás hned první den v zaměstnání ostatní musejí čekat. Naplánujte si cestu tak, abyste byli na místě nikoliv přesně ve stanovenou hodinu, ale pokud možno o něco dříve. Vyrážíte-li ráno, berte v úvahu dopravní špičky. Pokud navíc trasu nemáte dosud vyzkoušenou, raději nepřeceňujte své orientační schopnosti a zařaďte do svého itineráře pár minut na bloudění. Nicméně dobře nepůsobí ani opačný extrém, tedy přehnaně brzký nástup. Pokud tedy náhodou vše pojede dobře a vy nakonec dorazíte s výrazným předstihem, raději počkejte někde poblíž a dejte o sobě vědět nejdříve s čtvrthodinovým náskokem.

  1. Buďte všímaví

Na novém pracovišti na vás okamžitě zaútočí spousta vjemů. Je pochopitelně obtížné vstřebat všechno najednou, ovšem zaplutí do firemní kultury si velmi usnadníte, pokud se naladíte do „módu ostražitosti“ a budete se snažit vnímat co nejvíce detailů. Netýká se to jen jmen nových kolegů – všímejte si takových drobností, jako kam se chodí pro kafe, zda mají ostatní při práci nasazená sluchátka, jestli je běžné udělat si z pracovního místa vlastní „hnízdečko“, zda si mezi sebou zaměstnanci tykají či jestli panuje spíše formální atmosfér. Všemu se pak pokud možno přizpůsobte.
A ještě jedna rada: hned první den se vám představí desítky nových tváří. Je samozřejmě vyloučené, že si každou z nich zapamatujete jménem, ovšem pokud se budete snažit, můžete značně zvýšit pravděpodobnost, že v hlavě udržíte aspoň několik z nich. Zkuste třeba metodu mnemotechnických pomůcek.

  1. Držte se zpátky

Možná patříte mezi extrovertní typy, které se před druhými vůbec nestydí, s každým by si nejraději hned „potykali“ a na nějaké formality si moc nepotrpí. Takoví kolegové sice bývají většinou velmi oblíbení, protože pomáhají rozpustit napjatější atmosféru, ovšem v prvních dnech se vyplatí držet své pravé já na uzdě. Nechte jej se projevit teprve postupně, zpočátku se snažte zůstat zdrženliví a nevměšujte se do záležitostí, o kterých zatím příliš nevíte. O nevyžádané rady, zvlášť se strany nováčka, skutečně nikdo nestojí. Také není vhodné otvírat citlivá témata (například výbušné vztahy na pracovišti) či hovořit příliš o svém soukromí. Na to bude čas, až se rozkoukáte. Někteří nově příchozí také dělají tu chybu, že hned první den navštíví všechny ostatní zaměstnance – i ty, se kterými v budoucnu prakticky nepřijdou do styku – a osobně se jim představí. Nedělejte to.

  1. Se vstřícností nejdál dojdeš

Naprostý základ jsme si nechali až na úplný závěr, neboť není třeba jej zdůrazňovat: dobrá nálada a přátelská povaha. Chcete-li na své budoucí kolegy udělat dobrý dojem, stačí překvapivě málo – usmívejte se, chovejte se mile a nestyďte se zeptat, pokud si s něčím nevíte rady. Každý někdy začínal, takže vaše počáteční rozpaky nebudou působit nijak nevhodně. Hned od začátku se snažte zapracovat na vybudování dobrých vztahů se všemi, bez ohledu na to, že vám někdo může být méně sympatický, nebo si mezi stávajícími zaměstnanci všimnete nějakých neshod.

A pak si najděte práci, která vás bude bavit.