8.1.2018

„Šaty dělají člověka,“ říkával už Jan Werich. O hluboké pravdě ukryté v jediné krátké větě se můžeme přesvědčit dnes a denně. Pokud vás čeká pracovní pohovor, jeden z klíčových faktorů úspěchu bude právě to, v čem do „horkého křesla“ naproti personalistovi usednete.

Mark Zuckerberg (zatím) nejste

Většina návodů na úspěch u pracovního pohovoru se soustředí na to, co říkat (případně neříkat) a jak odpovídat na nejčastější dotazy. Málokterý přehled „zaručených tipů“ však upozorní ještě na jednu důležitou skutečnost: jak při tom vypadat. Možná si říkáte, že Mark Zuckerberg na veřejnosti přece taky chodí v šedém tričku nebo mikině – a jak daleko to dotáhl! Že na pohovoru se přece budou ptát na to, co umíte, a nebudou řešit, jak vypadáte.
Omyl. Svým vzhledem totiž budoucího zaměstnavatele reprezentujete a málokdo nad zanedbaným vzhledem kandidáta mávne rukou – zvlášť v případě, že se vidíte poprvé v životě. Je třeba se smířit s tím, že pracovní pohovor je zkrátka výjimečnou příležitostí, která si zaslouží odpovídající vzhled. Bez ohledu na to, o jakou pozici se ucházíte, měli byste zvolit outfit ve stylu „business look“ – dáte tím najevo, že o místo skutečně stojíte a berete jej se vší vážností. A v neposlední řadě vám může taková „módní oběť“ vlastně docela usnadnit práci. Kladný první dojem totiž otvírá mnohá dveře.Tipy pro ženy

Protože dámy mají přednost, začneme přehled základních rad právě u něžného pohlaví. U žen se všeobecně předpokládá, že přijdou v kostýmku, tedy sukni a sáčku. Pozor věnujte délce sukně, ideální je, pokud dosáhne zhruba ke kolenům. Některé ženy mají sklon oblékat se vyzývavě a často si již ani neuvědomují, že tím mohou na své okolí působit provokativně. Pokud patříte mezi ně, mějte na paměti, že hluboké výstřihy a vysoké rozparky ne vždy vyvolají chtěný dojem a bezpečnější je držet se jisté míry diskrétnosti. Samozřejmostí by měly být uzavřené boty na podpatku, vhodné jsou i decentní šperky či doplňky, například jemný šátek.
Chybou je přílišné experimentování. Raději zůstaňte konzervativní, nesahejte po křiklavých barvách (ať už na látce nebo třeba laku na nehty), nehodí se ani výrazné parfémy či přílišné množství bižuterie. Pokud jste zvyklí nosit na každém prstu výrazný prsten a zápěstí ověšujete náramky, raději je zanechte doma. Přehnané líčení na pohovor rovněž nepatří, mohlo by se totiž obrátit proti vám. Nejste-li si jistá, ideální je poradit se s někým, jehož názoru důvěřujete: zeptejte se, jak na něj působíte a poproste o radu.

Tipy pro muže

Pánové mají situace v lecčems jednodušší, nemusejí totiž volit z podobně bohaté nabídky jako ženy. Předpokládá se, že k výběrovému řízení dorazí v obleku: sako s dlouhým rukávem, košile a kravata, víc není potřeba. U pánů více než v jiném případě platí, že méně je více. Zatímco ženy přílišnou jednoduchostí kostýmku pravděpodobně nezabodují, u mužů se očekává daleko menší míra kreativity. Žádné divoké vzory, barvy ideálně jednolité, boty jednoduché, čisté a jednobarevné. Přípustným doplňkem jsou v podstatě jen hodinky a manžetové knoflíčky, vše ostatní může tříštit celkový efekt a působit nadbytečně. Muž by měl především vzbuzovat dojem, že se v obleku umí pohybovat s naprostou samozřejmostí a profesionalitou. Vyhněte se častým chybám, jako jsou krátké rukávy košile, bílé a nedostatečně vytažené ponožky odhalující holeně či barevně neladící detaily (například pásek či brýle).

V obou případech platí, že nic nezkazíte, zjistíte-li si předem doporučený dress code zvolené firmy. Některé společnosti si zakládají na tom, že svým zaměstnancům umožňují neformální oblékání v pracovní době a zdůrazní to třeba už na pohovoru. Jindy naopak neexistuje, aby si někdo z pracovníků dovolil byť jen v létě sundat sako. Pokud si o interních pravidlech firmy předem obstaráte informace, usnadní vám to následný výběr vhodného šatníku.

Neztrácejte čas – začněte hledat.